Brott i
paradiset |
Harriet
Andersson spelar Eva som vill bli kriminalreporter på en
nyhetsblaska. Hon är släkt med chefen och använder orden
”Men du har ju sett mig växa upp” i sin
motivering till att få jobbet. En som redan har det
jobbet är Gunnar Björnstrand som är en gammal stofil och
som är motvillig sällskap i sitt yrke. Hon får jobbet
som lärjunge ändå. En natt för tio
år sedan sprängdes ett kassaskåp och en nattvakt
mördades. ”Åbyligan” kallas de tjuvar som kom över en
stor summa pengar men vem som mördade nattvakten vet
ingen. När nattvaktens son, den inbitna ungkarlen Einar
spelad av Karl-Arne Holmsten, får ett samtal av en
mystisk dam som vill ge honom ett brev så lyckas han
förväxla dem i den lokala tobakshandeln. Han får
istället Evas brev och den nyblivna kriminallärjungen
får sedermera Einars. Eva öppnar Einars hemliga brev och
läser att hon ska gå till restaurang ”Paradiset” med en
blomma i knapphålet. Hon gör så men den mystiska damen
som har nåt att berätta vill bara prata med Einar och
inte med någon reporter. Runt på ”Paradiset” springer
även söta Birgitta Andersson och säljer sina cigaretter.
Einar kommer på kvällen hem till Eva på nåt vis och de
två tycks nu känna varandra väl. I lägenheten smyger även
en kufisk person runt. Nu är damen på "Paradiset", som
egentligen heter Birgitta, borta och spåren leder först till ett observatorium
och sen till en skönhetssalong men
hon finns ingenstans. Spåren leder istället till
ett tvätteri. Einar kör förresten runt i en stor jävla Cheva och snart blir det fler mord, fler misstänkta och
en ganska oväntad twist på slutet! Manuset är av duktige
deckarförfattaren Folke Mellvig och regissören Lars-Eric
Kjellgren gör här ett gott hantverk. Detta blev dock, av
någon anledning, hans sista film. Han verkar dock vara
en hiskelig Arne Mattsson-wannabe. Fotot är otroligt
snyggt (mycket åkningar), handlingen bra, skådespelarna
duktiga, Harriet supersöt och sällan har man sett så
mycket smygande mystiska personer i läderhandskar. Påminner mycket om giallo-genren och det finns scener, speciellt
inne på
tvätteriet, som än idag står sig som några av de
skickligaste inom svensk film! |
|
Brödernas kvinna |
Regissören
Gösta Cederlund fick i denna film hjälp av
regiassistenten Arne Mattsson och den bygger på Ebba
Richerts roman med samma namn. Den handlar om Emma
(vackra Viveca Lindfors) som typ är snyggast på Gotland.
Hon ska gifta sig med Niklas från Botvide (Gunnar
Sjöberg), han
är förvisso storbonde och väldigt rik men också ful som
stryk samt har ett hiskeligt otäckt märke på ena kinden.
Men tjugofemåriga Emma vill inte vara fattig längre så
hon går med på det hela fastän hon inte är kär. Niklas
däremot är glad att han fått tag på en så grann tös, han
är ju så pass ful ju. Han hämtar henne i Visby där han
först lär slå ned en beundrare till Emma, ingen annan
ska få henne. Väl hemma på gården så träffar hon Niklas
snygge bror Ragnar som arbetar friskt som dräng. Och
redan under bröllopsfesten så hånglar de loss i hennes
säng. Några veckor senare så styr och ställer Emma på
gården och detta till de flesta äldres förtret. Emma och
Ragnar går och är småkära i varandra medan ful-Niklas
går i sin egna värld om att han minsann är idel hennes.
Han pratar om barn och tänker på sin arvinge i denna
replik ”Om det blir en pojke så skall han heta
Johannes och om det blir en tös så.. äeah..”. Niklas
är förvisso groteskt avundsjuk på alla som kan tänkas ta
Emma ifrån honom och tror att det mesta sker bakom hans
rygg. Emma tycks vilja ställa till sattyg för bröderna
och ställa dem emot varandra. Ragnar försöker hålla sig
borta och tackar också nej till Emmas eviga vädjan till
”Kyss mig!”. När det slutligen kommer fram att Ragnar och Emma
kysst varandra under bröllopsfesten så blir fulfan (ja, Niklas
alltså) galen och ska hugga ihjäl snyggot (Ragnar ja)
med en yxa, men han missar och hugger sig i knäet
istället. Han får hjälp av Ragnar som inte tänker mer på
det men det blir också hans ”Q”. Han går till 17-åriga
Agnes istället. Mest för att inte vara den eftertraktade
singeln som kan ta Emma ifrån honom och därmed eliminera
sig själv som eventuellt hot.
Att han "håller sig inom släkten" spelar dock mindre
roll. Detta piggar upp Niklas och ännu gladare blir han när
han får veta att Ragnar ska åka till Amerika, nu ska han
äntligen få Emma för sig själv! Samtidigt är Emma med
barn, fortfarande kär i Ragnar och vem är egentligen
pappan? Hur ska detta gå? Ja,
säg det.. Filmen är i sig är rätt lik ”Maria på
kvarngården” som Arne Mattsson själv senare skulle
regissera, där återfinns även Viveca i huvudrollen.
Artur Rolén spelar pappan och han är väl mest känd som
Klabbaparn i ”Åsa-Nisse” filmerna. Överhuvudtaget är det
många roliga gamlingar i denna film och på sätt och vis
är det idel karikatyrer vi får möta. Gunnar Sjöberg är rätt lik
Edvin Adolphsson men gör trots det en bra roll i sitt slisko
till man. Ganska förutsägbart att den fina gossen ska få
den vackra kvinnans gunst och kärlek men slutet är ändå rätt
överraskande och visst skiner Mattssons närvaro igenom i
slutprodukten.. |
|
|