Filmen
börjar med lite fina vyer över ett morgondaggigt
Stockholm, det är vår och inne på ett café frågar Monika
(supersöta Harriet Andersson) Harry (Lars Ekborg) efter
eld till sin cigarett. Han fumlar och får inte eld på
tändstickorna. Hon föreslår att de båda ska gå på bio
och sedan resa bort från denna hiskliga stad. Bio blir
det först dock där det visas en engelsk film med dålig
dubbning. När de ska gå hem så ser Monika en fin blus i
ett skyltfönster och redan samma kväll får han kyssa
henne. Hon säger att hon är tokig i honom och att han är
precis som någon som bara finns i en film. Harry jobbar
på dagarna i ett porslinslager där alla är otrevliga och
klankar ned på grabbhalvan mest hela tiden. På Monikas
jobb, i ett grönsakslager, är alla minst lika otrevliga
och håller mest på att tafsa och nypa henne hela tiden.
Hemma vid Monika är det likadant med en otrevlig pappa,
en massa högljudda ungar och en sur hemmafru till mamma.
Harry har inte det lätt heller hemmavid, hans mamma dog
när han var åtta år gammal och hans pappa har problem
med magen. Mest består Stockholm (eller fastlandet
lättare sagt) av otrevliga, arga, äckliga typer så Harry
och Monika, som nu är ett par, flyttar ned i Harrys
pappas båt med namnet ”Ninne”. Fösta kvällen säger
Monika att Harry ska ta av sig byxorna för att inte
förstöra pressvecken och att han har så långa fina ben.
Nåja. Sedan drar de två ut i skärgården med den lilla
båten, sedan följer lite fina scener på natur och
fåglar, lite tjusiga vyer och dylikt. Monika och Harry
sjunger, trivs, badar och har det mysigt ihop mest hela
tiden och filmen blir för en stund ett sådant där
ögonblick som man själv någon gång vill vara med om,
precis som i ”Änglar finns dom..” och ”Käre John”. De
åker också på dans vid en brygga till tonerna av
dragspel, det är dock mycket folk där så de åker vidare
till en annan brygga där de ensamma kan dansa med
solnedgången som bakgrundskuliss.. |
|
På
kvällskvisten pratar de om framtiden, Monika tror hon är
gravid och ser fram emot att bli hemmafru! Nästa morgon
sjunger de och har det trevligt lite mer men då passar
en campande tjuv att rota och förstöra deras båt. Han
slår sönder och tänder t.o.m. eld på skutan. Han får
dock måttligt av stryk sedan av en ilsken Harry (och
tillika Monika) så han flyttar sedan. Varför han gjorde
detta vet jag dock inte. Livet tuffar vidare för paret.
De äter dock bara svamp i olika former så Monika oroar
sig för att ungen ska förvandlas till en svamp så
småningom. Hon vill ha annat att äta så hon föreslår att
de ska stjäla lite mat i ett intilliggande hus. Det går
inte så bra utan Monika åker fast när hon tar ett
köttstycke ur en källare inrymd i en klipphäll. De
ringer till polisen men Monika lyckas fly med
köttstycket i högsta hugg. Scenerna som följer när hon i
en skog äter av steken är förresten inspelad inne på
Filmstaden i Solnas område! Livet tryter på de två och
att de har varandra betyder inte så mycket nu, de har
varken mat, kläder eller roligt längre. Nu ser dock
båten hel och fin ut igen, nytt fönster har den också,
så bra då. Sommaren övergår i höst i en handvändning och
allt blir annorlunda så de två åker in mot staden igen.
Där möter de ytterligare problem när dom berättar att de
ska ha barn, de är ju så pass unga båda två, arton och
nitton, men hursomhelst så föds i alla fall en liten
flicka vid namn June sedan. Dock bringar detta barn i
ytterligare ett i mängden av problem tillsammans med
varken pengar, nya fina kläder, tråkiga fastrar,
jobbande och pluggande. Monika är ingen bra mamma utan
skulle snarare bli tokig om hon hade lill-June vid sin
sida dag och natt. Harry åker bort ett tag och när han
kommer tillbaka igen så finner han Monika i säng med en
annan. Nu när människorna i deras omgivning är snälla
och trevliga så blir istället Monika och Harry de
otrevliga. Allt slutar, mer eller mindre, i misär och
där Harry har ensam vårdnad om barnet. Han tänker
tillbaka till den korta oskyldiga sommaren tillsammans
med Monika framför en spegel.. |
|
När denna
film kom så blev det ett jäkla ramaskri från både
kritiker och från publik, sällan hade man sett sådana
hemska scener i en svensk film. Kritikerna kallade
Monika för slampa och censuren klippte i både de mer
sensuella scenerna och i lite våld. I Amerika klippte
man bort halva filmen för att kunna sälja den som en
sexfilm, hur denna version blev skulle jag bra gärna
vilja se för det är nämligen inte mycket alls av ens
sensuella scener här. Det är inte ens sommar speciellt
länge utan filmen handlar mer om ett par som blir
förälskade, spenderar en sommar ihop och när hösten och
mörkret börjar skymma så försvinner förälskelsen och
övergår i trist vardag. Den som ser denna film, förutom
ett fåtal scener med en ruggigt söt Harriet i fokus, som
något uppseendeväckande och skandalöst borde se sig
själv i spegeln och inse att filmen inte alls handlar om
en nakenscen i skärgården utan om något helt annat.
Denna film, tillsammans med Arne Mattssons ”Hon dansade
en sommar”, beredde dock vägen för den svenska synden
och är en av de mest betydelsefulla filmer inom svensk
film, det tackar vi för! |
|
|