Gustav
Molanders version av Selma Lagerlöfs klassiska roman.
Den filmades första gången stumt 1919 av Mauritz
Stiller. En riktigt bra film, inte minst för dess
scenografi. 1954 spelades den mer påkostade
nyinspelningen in med en rad fina skådespelartalanger
såsom Bibi Andersson, Anders Henriksson, Ulf Palme och
inte minst otroligt söta Ulla Jacobsson.. |
|
Det är
1570-tal i Sverige och en ryttare kommer ridandes över
isen med brådskande nyheter. Kung Johans liv är i fara
och att de gästande skottar kommer bli hans mördare.
Kung Johan, som spelas av Gunnar Sjöberg, får dock
nyheten i tid och tar tillfånga tre stycken skitiga
mördare från Skottland och kastar dem i en fängelsehåla.
De lyckas dock snart fly och även om de kommer från
Skottland så pratar de flytande svenska, besynnerligt!
Snart kommer de tre till gården Branehög där de säljer
en stulen häst till gårdsherren. En av skottarna tafsar
på servitrisen och de berättar att de vill åka över till
deras hemland. De har dock inga pengar så de frågar om
det finns någon rik gård i närheten. Oanades om vad
männen ”fiskar” efter så berättar han att det finns en
viss herr Arne i en intilliggandes prästgård som har en
hel kista med silvermynt. Silvret sägs dock ha munkars
förbannelse över sig. Men det tänker inte skottarna på
utan börja gladeligen slipa sina knivar vassa. Borta i
Solberga prästgård är det middagsdags och en präst
sullar ned sig av soppan, de två unga och väldigt söta
flickorna (Ulla Jacobsson och Bibi Andersson) fnissar
glatt. På kvällen pratar de två kvinnorna med varandra,
iförda tjusiga nattlinnen, om hur deras liv kommer bli.
Elsa (Ulla) tror att fostersystern (Bibi) kommer få ett
bra liv och den som blir hennes får dessutom ett härligt
hår att känna och smeka. Och det var väl en fin tanke
men i deras väg kommer istället tre giriga skottar som
först ber att få silverkistan men när prästen säger nej
så mördas alla, inklusive Elsas vackra fostersyster!
Elsa gömmer sig och skottarna flyr med kistan men hinner
dessförinnan att dessutom sätta eld på gården. Röken
syns över nejderna och en skara män kommer till gården
där de finner Elsa medvetslös i dörröppningen. Sedan
följer en hästjakt på havsisen och där skottarna
slutligen kör ned hästen i en vak för att lura männen
att de drunknat. De lever dock och nästa dag hör de hur
Elsa vårdslöst babblar på om händelsen nere vid hamnen
där hon tydligen ska rensa fisk för att glömma vad som
har hänt. Hon är mordlysten och de tre skotska männen,
som aldrig ser nå misstänkta ut, bara skrattar åt henne.
Båten som ska ta skottarna över till sitt hemland ligger
ju inbäddad i isen så de lär stanna. Sir Artchie (som är
den skotska herre som har utseendet på sin sida)
uppvaktar Elsa en dag och drar raggningsrepliken
”Kölden biter i ditt fina skinn”, nu börjar det dock
spöka när fostersystern otäckt kommer tillbaka. Artchie
vill att Elsa ska följa med honom till Skottland för där
ska han nämligen bygga ett slott i hennes ära och hon
ska återigen bli lycklig och glad. Fostersystern kommer
igen med händerna över bröstet och med nedsänkt huvud
och det är faktiskt hiskligt välgjorda optiska effekter
(fast det blev vi ju bortskämda redan 1921 med en annan
av Selmas historier, nämligen ”Körkarlen”). Hursomhelst
så hör Elsa slutligen att det är Archie och hans
rödhåriga gäng som mördat alla och nu står dilemmat om
hurvida hon ska sätta fast den man hon älskar eller
följa med honom till Skottland och försöka glömma allt
och få Gud att sona hans brott. Det hela slutar väldigt,
väldigt tragiskt och hade det inte varit för de sista
minuterna där det ändå finns ett litet hopp så hade
denna film kunnat bli en av de tragiska filmerna
någonsin.. |
|
Som sagt
så filmades denna film redan 1919 av Stiller och Gustav
Molander var faktiskt också med i den versionens
manusbearbetning. Det var ett tag sedan jag såg Stillers
version så jag kommer tyvärr inte ihåg så mycket. I
Molanders-version har vi dock Ulla Jacobsson och hon är
som vanligt fruktansvärt söt! Bibi likaså fastän hon
blir ett sorgset spöke nästan på en gång. Tidens tand
har dock sagt sitt på denna film och färgen är idag mer
svartvit med lite inslag av sepia, synd! Kanske inte
bättre än Stillers original men ändå en film fylld av
fina effekter, ett sorgset slut, Ulla Jacobsson och i
slutänden en väldigt bra historia! |
|
|