Få
regissörer kan göra filmer som Brian de Palma. Det känns
dock oftast som om han är en väldigt underskattad
regissör fast det kanske han inte är? Många klankar ner
på honom för att vara en Hitchcock-wannabe och visst
finns referenserna där och många filmer är väldigt
inspirerade av mästaren. ”Body Double” kan man säga är
de Palmas svar på ”Fönstret mot gården” med lite inslag
av ”Studie i brott”, dock väldigt snyggt förpackat i de
Palmas speciella filmiska stil med inslag av både
otroliga kameraåkningar, spänning, scenuppbyggnad och
erotik.. |
|
Filmen
handlar om den kämpande skådespelaren Jake Scully som
lider av klaustrofobi vilket försvårar inspelningen av
hans senaste Draculafilm där han ska ligga i en kista.
Efter en hård dag på jobbet kommer han hem och hör fniss
från sovrummet. Vad tror han hon gör där inne vettefan
men glad i hågen går han i alla fall dit för att sedan
upptäcka hans flickvän i sängen med en annan. Han går
till baren istället och träffar snart på en snubbe som
erbjuder honom en bostad, eller bostad förresten,
snarare ett utkikstorn som ser ut som ett vattentorn men
som är nåt annat. Där finns också en kikare som snart
kommer till användning då snubben introducerar Jake för sin
favoritgranne, en lättklädd dansande kvinna i diamanter!
Jake blir, mer eller mindre, besatt av kvinnan och
gluggar på henne nästa kväll också, hon dansar och
kråmar sig där inne fast utanför sitter det en ful
indian och svetsar i en stolpe. Indianen ser snart
kvinnan och Jake blir orolig. När han dessutom nästa dag
ser att indianen förföljer kvinnan i sin bil hänger han
efter. I ett shoppingcenter handlar kvinnan trosor i Skåne-size. Större trosor får man fan leta efter men
kvinnan köper dem i alla fall, kanske främst för
mjukheten och inte det estetiska. Scenerna i gallerian
är otroligt uppbyggda där Jake, indianen, en
säkerhetschef och kvinnan ränner omkring i sann symbios
på olika håll och kanter, good shite! Efter ett tag så
träffar kvinnan och Jake på varandra och hånglar loss
inne i en tunnel, fast samma kväll blir hon mördad av
indianen som snott hennes nyckelkort och gör inbrott i
hennes lyxvilla. Jake blir misstänkt för mordet men
också ifrågasatt för sitt fönstergluggande och som
voyeur-sexförbrytare. En tid går och en kulen kväll ser
Jake i en reklamsnutt för nya porrrullen ”Holly does
Hollywood” en välbekant nakendans uppspela sig, vad nu?! |
|
Skulle
kunna berätta mer om handlingen för nu börjar Jake luska
om vilken denna dansande Holly Body är och hennes
eventuella inblandning i mordet på kvinnan. Vem är
indianen och vart är kvinnans elaka man? Här finns gott
om spänning och snygg scenuppbyggnad. En ruggigt frän
scen är själva porrfilmsscenen där Jake går runt bland
en massa människor, en servitör sjunger och det står
”sluts” på en dörr. Där ska man gå in! Jake kikar fram i
en dörr med en spegel och när han stänger den om sig sen
så syns hela kamerateamet i spegeln, ingen miss utan ett
sätt att visa att det är en film som spelas in. Snyggt!
För filmens nackdel kan man säga Melanie Griffin, som
spelar Holly Body, som har en tendens att spela över
något och uppträda allmänt konstigt i sista scenen vid
graven. Men hon är förlåten, hon är trots allt Tippi
Hedrens dotter! |
|
Detta är
inte Brian de Palmas bästa film men en av dem och ett
exempel på det han gör allra bäst, erotiska thrillers!
På tal om ingenting, Tippi Hedren säger i en dokumentär
om ”Fåglarna” att ”tippi” är ett känt svenskt uttryck.
Jasså, är det? Någon som använder ordet månne eller som
ens vet vad det betyder? |
|
|