Första
filmen om paret Hillmans detektivbyrå tar avstamp när
paret skall åka på en liten weekeend till ett fint gods.
En kvinna är försvunnen och legenden om svarta damen
ligger som ett täcke över godset. Svarta damen varslar
om död och olycka när denne visar sig. Medarbetaren
Freddie dyker snart upp och förklarar det hela med att
han är där och tittar på fjärilar. Han träffar snart
Sonja, en fotomodell, och i efterföljande filmer i
serien så är dom ett par. Sonja vill helst in med en
bild i Året Runt medan Freddie mer tänkt sig
mittuppslaget av Time Magazine. Sif Ruud spelar en
egensinnig skulptris vid namn Anja som har en
sommarateljé och där Sonja är modell. Legenden om den
svarta damen väcks till liv när några mystiska mord
inträffar och en sorgeklädd dam synts till. Arne
Mattsson lyckas som vanligt att skapa en klassisk film
och en del scener är riktigt ruggiga. Kameraåkningarna
är som vanligt otaligt många och varenda vinklel och
liknande noga utstuderat. Karl-Arne Holmsten, Anna-Lisa
Ericsson, Nils Hallberg, Anita Björk och alla de andra
gör alla fina insatser och detta banade också vägen för
de övriga fyra succéfilmerna i serien, varav "Mannekäng
i rött" faktiskt kom redan samma år. En fantastiskt
snygg film med en spöklik stämning filmen igenom och
slutligen en av de bästa filmerna inom svensk
filmhistoria.. |
I
modehuset "La Femme" försvinner mannekängen Katja
Sundin. Känd som "den röda mannekängen". När kapten
Hillman och hans kompanjon Freddie går till modehuset så
finner de hennes lik sittandes i skyltfönstret, som
skyltdocka men med en kniv i ryggen. Andra delen i den
klassiska Hillmanserien, eller "färg-filmerna" som de
också kallas, är en färgsprakande färd genom
modellvärlden och redan i förtexterna, som måste vara en
av de tjusigaste inom svensk filmhistoria, börjar rulla
så vet man att Arne Mattsson var en av de främsta
regissörerna någonsin. Här ser vi paret Hillman, spelade
av Karl-Arne Holmsten och Anna-Lisa Ericsson, i en av de
få filmer i serien där de faktiskt är tillsammans hela
filmen igenom. I efterföljarna så är antingen en av dem
på semester eller på spaning på annat håll. Handlingen
kretsar kring huset "La Femme" och de suspekta personer
som håller till där. Freddie och Sonja dyker upp och här
börjar Freddie göra egna efterforskningar, även om det
inte alltid går så bra. Det sägs att den Italienska
mästerregissören Mario Bava inspirerades av "Mannekäng i
rött" när han 1964 gjorde "Blood and black lace" . Denna
utspelar sig också kring ett modehus och där det sker
oförklarade mord. Denna film räknas som den första
stilbildande giallon, även om han några år tidigare
gjort den riktigt bra "The girl who knew too much".
Hursomhelst, så kan detta vara sant och är det så, så
lade Arne Mattsson grunden till genren, i Sverige, sex
år tidigare! Anita Björk gör som vanligt en utmärkt
insats och filmens soundtrack är riktigt bra. Mattsson
leker här lite mer än vanligt, med härliga
kameraåkningar och han fick också snart smeknamnet
"Orson Räls". En klassiker, helt enkelt! |